Full 1
COBELab
Consumer Behavior Laboratory
Laboratoř pro behaviorální a neuromarketingový výzkum
Full 1
Full 2
COBELab
Zapojte se do výzkumu spotřebitelského chování a neuromarketingu
Full 2
previous arrow
next arrow

Výzkumná témata

eye-tracking

Vliv marketingových nástrojů na chování spotřebitele

Eye-tracking umožňuje objektivně sledovat, které prvky marketingových sdělení skutečně přitahují pozornost, a které jsou naopak přehlíženy. Lze tak testovat účinnost reklamních bannerů, nativních reklam, product placementu nebo e-mailových kampaní. Typické metriky zahrnují čas do první fixace (TFF), celkový čas sledování (dwell time), počet fixací a míru zapamatování.

Díky EEG je možné jít ještě hlouběji – sledovat míru zapojení (engagement), kognitivní náročnosti při sledování reklamního sdělení. To umožňuje pochopit nejen co spotřebitel vidí, ale také jak na to reaguje.

Příklady využití:

· analýza účinnosti různých typů influencer kampaní

· měření pozornosti a zapamatování u různě zpracovaných reklamních videí

· testování personalizace sdělení a efektů psychologických apelů (např. FOMO)

decision-making

Design a UX u webových rozhraní a aplikací

Technologie eye-trackingu a EEG představují silný nástroj pro hodnocení použitelnosti (usability) a uživatelské zkušenosti (UX) webových stránek i mobilních aplikací. Pomocí eye-trackingu lze sledovat, jakým způsobem uživatelé vnímají klíčové prvky rozhraní – zda si všimnou důležitých tlačítek, jak čtou texty, nebo kde se orientačně ztrácí. Analýza teplotních map a trajektorií pohybu očí umožňuje identifikovat slabá místa návrhu.

EEG pak umožňuje měřit kognitivní zátěž během interakce s digitálním rozhraním. Tím lze podpořit rozhodování o redesignu s cílem zvýšit použitelnost a snížit frustraci uživatelů.

Příklady využití:

· testování e-shopů, online formulářů, přihlašovacích procesů

· hodnocení responsivity a vizuální hierarchie v mobilních aplikacích

· výzkum behaviorálních rozdílů mezi různými věkovými skupinami

online-store

Design produktů a merchandising

Ve fyzickém i digitálním retailovém prostředí lze pomocí eye-trackingu hodnotit viditelnost obalů, vnímání značky, čitelnost informací na etiketách a také rozhodovací proces při výběru produktů v regálu. Zaznamenání očních trajektorií v reálném nebo simulovaném regálu pomáhá zjistit, co spotřebitele upoutá jako první a co ho motivuje k nákupu.

EEG umožňuje doplnit tento výzkum o měření neurální angažovanosti nebo odpovědi na novost a překvapení (např. při vystavení netradičnímu designu). Využít lze i synchronizované měření při rozhodování v reálném čase.

Příklady využití:

· hodnocení redesignu obalu (vizuální hierarchie, loga, značení nutričních informací)

· testování efektivity regálového uspořádání a promo umístění

· porovnání vnímání ekologických versus konvenčních produktů

ux-design

Ostatní oblasti – vzdělávání, medicína, psychologie

Naše technologie nacházejí uplatnění i mimo oblast komerčního výzkumu. Eye-tracking a EEG byly využity při spolupráci na projektech zaměřených na kognitivní procesy ve vzdělávání, čtení a porozumění textu, ale i v medicínských a psychologických studiích.

Eye-tracking může odhalit rozdíly v porozumění podle typu výukového materiálu nebo sledovat interakci studentů s instruktivními videi. EEG pak pomáhá měřit mentální náročnost, pozornost, nebo únavu v průběhu výukových aktivit.

Příklady využití:

· výzkum efektivity různých výukových přístupů (např. videa vs. text)

· spolupráce při vývoji rozhraní pro pacienty s omezenou motorikou

· výzkum zrakové pozornosti u dětí s poruchami učení

Vybavení

COBELab je vybaven moderními technologiemi pro behaviorální a neurovědní výzkum.

Naše zařízení umožňuje detailní analýzu vizuální pozornosti, mozkové aktivity i interakce spotřebitelů s médii, produkty a prostředím.

V rámci laboratoře ETLab využíváme technologii od společností SMI (SensoMotoric Instruments), SR-Research a Pupil Labs.

Laboratoř je rovněž vybavena EEG systémem od společnosti Brain Products. K dispozici je také zařízení Emotiv EPOC+ pro záznam EEG.

Mezi další vybavení patří fotografická technika (full-frame fotoaparát, světelný stan a studiová světla) pro produktovou fotografii a také policové systémy od společnosti EDEN.